Fit eat

Co jeść na wakacjach? Gotowanie i jedzenie w podróży

Z niecierpliwością czekasz na upragniony urlop? W tym sezonie zdecydowałeś się na ofertę z własnym wyżywieniem i zastanawiasz się co gotować na wakacjach?

Jeżeli brakuje Ci inspiracji, to doskonale trafiłeś, ponieważ dziś podpowiadamy jakie przekąski na podróż zabrać ze sobą i udowadniamy, że gotowanie na wakacjach smacznych i dostarczających energii potraw nie musi być czasochłonne ani też pracochłonne.

Jedzenie w podróży

Zanim przejdziemy do omówienia niezbędnika, który w zanadrzu powinien posiadać każdy miłośnik gotowania wybierający się na wakacje do miejsca wyposażonego w aneks kuchenny zajmijmy się najpierw jedzeniem na podróż samochodem.
Czy panują tutaj jakieś reguły? W zasadzie wszystko uzależnione jest od tego jakie grono nam towarzyszy, a także czy poszczególni współpasażerowie nie zmagają się np. z problemami zdrowotnymi skutecznie uprzykrzającymi im jazdę samochodem, takimi jak choćby choroba lokomocyjna, którą wbrew pozorom mają nie tylko najmłodsi podróżnicy.

W trosce o dobre samopoczucie warto zadbać o to by jedzenie na podróż było jednocześnie zdrowe i lekkostrawne oraz sycące i smaczne. Przekąski na podróż to nie tylko łatwo dostępne chipsy i słodkie napoje, lepiej jest postawić na produkty bogatsze w bardziej cenne dla organizmu składniki. Nie muszą to być więc koniecznie klasyczne kanapki, które z pewnością kojarzą Ci się ze szkolnymi wyjazdami, podczas których nieodłączną częścią tzw. suchego prowiantu były właśnie kajzerki z szynką lub/i serem, możesz postawić na nieco więcej kulinarnej kreatywności… Postaw np. na wersję deluxe i do ulubionego rodzaju pieczywa dobierz dodatki, które zamienią dwie kromki chleba bądź bułkę w prawdziwe arcydzieło – ser mozzarella, bazylikowe pesto, kawałki kurczaka i pomidorki koktajlowe, szynka parmeńska, rukola, pomidor i sos balsamico, a może ser kozi, łosoś i awokado? Opcji jest naprawdę wiele!

Rolę przekąsek na wyjazd mogą pełnić np. pokrojone w słupki marchewki, ogórki oraz papryka, które można następnie ”maczać” w hummusie, własnoręcznie przygotowanym sosie tzatziki czy też innym, ulubionym dipie. Równie dobrym pomysłem (zwłaszcza na podróż podczas dających się we znaki upałów) będzie orzeźwiająca i przy okazji nawadniająca sałatka owocowa składająca się np. z pokrojonych truskawek, borówek, kawałków mango oraz granatu czy też nektarynek, banana, malin oraz winogron. Lato to czas, gdy owoce są dojrzałe i soczyste, dlatego też tym bardziej nie warto z nich rezygnować.

Jakie jedzenie na wyjazd wakacyjny zabrać ze sobą?

Jeżeli nie chcesz marnować czasu na poszukiwane sklepów i stanie w kolejkach lub też po prostu wybierasz się do miejsca oddalonego od cywilizacji, w którym choć na chwilę będziesz w stanie odpocząć od miejskiego zgiełku, to znakomitym rozwiązaniem będzie zabranie ze sobą jedzenia na wakacje z domu.

Do sporządzania szybkich, lekkich i pysznych posiłków niezbędne będą:

  • warzywa (cukinia, papryka, cebula, marchewka, ogórek, pomidor, szparagi, bób, kukurydza, bataty)
  • ulubione owoce, które mogą pełnić rolę deseru bądź też zdrowej przekąski w środku dnia np. podczas wyjścia na plażę czy też wycieczki jednym z górskich szlaków
  • makarony, ryż, kuskus, pszenne lub pełnoziarniste wrapy
  • ulubione przyprawy oraz olej
  • gotowe półprodukty, które znacznie przyspieszą codzienne przygotowywanie potraw
  • sery
  • wędliny
  • jajka
  • sosy – passata pomidorowa, ketchup, ostry sos sriracha lub z dodatkiem jalapeno
  • herbaty oraz kawa
  • płatki śniadaniowe

Dzięki tak skomponowanej bazie jedzenia na wyjazd wakacyjny gotowanie będzie szło Ci jak z płatka i zajmie dosłownie minimalną ilość czasu.

Co gotować na wakacjach?

Szybkie dania na wyjazd kojarzą Ci się z oldschoolowymi mielonkami z puszki? Zapomnij! Gotowanie na wakacjach może mieć naprawdę wiele odsłon co zaraz Ci zresztą udowodnimy!

Śniadanie

Jajecznica z wędliną i szczypiorkiem? A może puchaty omlet na słodko z dodatkiem borówek i malin? Przygotowanie tych obu, typowo śniadaniowych dań zajmie Ci dosłownie kilka minut, a doznania smakowe zostawią po sobie bardzo dobre wrażenie. Miłośnicy pożywnych śniadań mogą zdecydować się na posiłki w formie a’la bufetu i wspólnymi siłami wraz z pozostałymi uczestnikami wakacyjnej wycieczki przygotować rożne potrawy, a potem wzajemnie się nimi dzielić.

Obiad

Kuchnia meksykańska, włoska, izraelska, a może trening pod okiem mistrza grillowania? Gotowanie na wakacjach obiadu również nie należy do zbyt skomplikowanych.

Świetnym przykładem jest tutaj chociażby tabbouleh czyli danie wywodzące się z kuchni Bliskiego Wschodu składające się z kuskusu/kaszy bulgur lub kaszy jaglanej, do której dodaje się pokrojone w kostkę pomidory, cebulę, ogórek, liście świeżej mięty oraz pietruszkę, a następnie całość polewa się oliwą, sokiem z cytryny i przyprawia solą, pieprzem oraz kminem rzymskim. Wystarczy całość wymieszać i gotowe. Przygotowanie arabskiej sałatki zajmie Ci góra 10 minut, a to co jeszcze dołożysz na talerz zależy tylko i wyłącznie od Ciebie – czy będzie to chlebek pita, a może mięso?

Prostym daniem obiadowym będzie także makaron ze szparagami, pomidorkami koktajlowymi oraz pesto, jak i meksykańskie wrapy z salsą pomidorową, papryką, kukurydzą, fasolą i mielonym mięsem (w wersji nie dla wegetarian).

Kolacja

Tutaj można pójść w klasykę i postawić na kanapki z ulubionymi dodatkami lub też przyrządzić np. sałatkę grecką składającą się z sera feta, oliwek, pomidorów, ogórka, papryki i cebuli.

Jak więc sam widzisz przygotowanie zdrowych i odżywczych posiłków wcale nie musi zajmować kilku godzin, przeznaczając na ten cel ok. 30 minut dziennie będziesz miał czas na relaks i odpoczynek.